• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site

Economic Theory

2021/2022
Academic Year
ENG
Instruction in English
3
ECTS credits
Course type:
Compulsory course
When:
3 year, 1 module

Course Syllabus

Abstract

The aim of this course is to familiarize students with the theoretical apparatus and practical methods of application of game theory in economics and social sciences. The theoretical grounds of game theoretical models will be also discussed, such as the idea of rational agent and the idea of connection between micro- and macro-behavior. Also the strategic behavior in the conditions of incomplete information will be studied, as well as evolutionary models and their applications in biology, economy and social sciences
Learning Objectives

Learning Objectives

  • As a result of successful mastery of the discipline, students will know: • conceptual apparatus of game theory and decision theory; • different classes of games (games in normal and extensive form, multistage games, games with imperfect information); • how to find Nash equilibrium in normal form games and evolutionary stable equilibrium in games in extensive form. Students will be able: • solve game-theoretical problems; • construct simple game-theoretical models and to apply these models in economics and social sciences.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Demonstrate an in-depth knowledge and critical understanding of main concepts of game theory and methods of its applications in social and behavioral sciences
  • Apply knowledge of game theoretical methods for constructing game theoretical models for social phenomena and social processes
  • Solve simple problems for games in normal and extensive form, such as finding Nash equilibria and using backward induction
Course Contents

Course Contents

  • Economic Systems: Markets, Directives, etc.
  • Introduction in Decision Theory and Game Theory
  • The Fundamentals of Demand and Supply Analysis
  • Static Games and Nash Equilibrium
  • Market Failures and Government Failures
  • Dynamic Games
  • The Foundations of Macro Analysis: Determination of GDP
  • Overview of Evolutionary Game Theory and Behavioural Economics
  • Short-Run Macro Dynamics: Business Cycles, Unemployment and Inflation
  • Long-Run Macro Dynamics: Economic Growth and Technical Progress
  • Introduction to International Macroeconomics
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Exam
    Экзамен проводится в письменной форме (решение задач и развёрнутые ответы на вопросы). Экзамен проводится на платформе Google Forms (https://docs.google.com/forms/). В начале экзамена студентам будут отправлены на групповые почты варианты экзамена и ссылка на Google Forms. У студентов будет время до конца экзамена для его решения и отправки своего решения через Google Forms. Решения студентов могут быть оформлены либо в текстовом редакторе, либо на бумаге. Решения, оформленные в текстовом редакторе, должны быть отправлены через Google Forms одним файлом. Решения, оформленные на бумаге, должны быть сфотографированы или отсканированы и отправлены через Google Forms одним или несколькими файлами. Компьютер студента должен удовлетворять следующим требованиям: предоставлять доступ к групповой почте и Google Forms. Для участия в экзамене студент обязан: зайти в аккаунт групповой почты в начале экзамена для получения заданий, отправить своё решение через Google Forms до конца экзамена. Во время экзамена студентам запрещено: общаться, списывать, пользоваться всеми материалами курса. Во время экзамена студентам разрешено использовать самостоятельно составленный лист А4 с основными формулами курса и непрограммируемый калькулятор. Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение 10 минут после завершения экзамена. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение более 10 минут после завершения экзамена. При долговременном нарушении связи студент не может продолжить участие в экзамене. Процедура пересдачи подразумевает использование усложненных заданий.
  • non-blocking Online course grade
  • non-blocking Test
  • non-blocking Class participation
  • non-blocking Test
  • non-blocking Oral exam
  • non-blocking Exam
    Экзамен проводится в письменной форме (решение задач и развёрнутые ответы на вопросы). Экзамен проводится на платформе Google Forms (https://docs.google.com/forms/). В начале экзамена студентам будут отправлены на групповые почты варианты экзамена и ссылка на Google Forms. У студентов будет время до конца экзамена для его решения и отправки своего решения через Google Forms. Решения студентов могут быть оформлены либо в текстовом редакторе, либо на бумаге. Решения, оформленные в текстовом редакторе, должны быть отправлены через Google Forms одним файлом. Решения, оформленные на бумаге, должны быть сфотографированы или отсканированы и отправлены через Google Forms одним или несколькими файлами. Компьютер студента должен удовлетворять следующим требованиям: предоставлять доступ к групповой почте и Google Forms. Для участия в экзамене студент обязан: зайти в аккаунт групповой почты в начале экзамена для получения заданий, отправить своё решение через Google Forms до конца экзамена. Во время экзамена студентам запрещено: общаться, списывать, пользоваться всеми материалами курса. Во время экзамена студентам разрешено использовать самостоятельно составленный лист А4 с основными формулами курса и непрограммируемый калькулятор. Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение 10 минут после завершения экзамена. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение более 10 минут после завершения экзамена. При долговременном нарушении связи студент не может продолжить участие в экзамене. Процедура пересдачи подразумевает использование усложненных заданий.
  • non-blocking Online course grade
  • non-blocking Test
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2020/2021 4th module
    0.3 * Online course grade + 0.4 * Exam + 0.3 * Test
  • 2021/2022 1st module
    0.4 * Oral exam + 0.2 * Class participation + 0.4 * Test
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Mazalov, V. V. (2014). Mathematical Game Theory and Applications. Chichester, West Sussex: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=817776
  • Richardson, G. B. (2013). Economic Theory. Hoboken: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=661518
  • Schecter, S., & Gintis, H. (2016). Game Theory in Action : An Introduction to Classical and Evolutionary Models. Princeton: Princeton University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1090910
  • Webster, T. J. (2014). Analyzing Strategic Behavior in Business and Economics : A Game Theory Primer. Lanham, MD: Lexington Books. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=748851

Recommended Additional Bibliography

  • Gintis, H. (2014). The Bounds of Reason : Game Theory and the Unification of the Behavioral Sciences - Revised Edition (Vol. Revised edition). Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=714212
  • Mino, K. (2017). Growth and Business Cycles with Equilibrium Indeterminacy. Tokyo, Japan: Springer. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1550336
  • Vega-Redondo, F. (2003). Economics and the Theory of Games. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=125043