• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Бакалаврская программа «Социология и социальная информатика»

Economic Theory

2021/2022
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
3
Кредиты
Статус:
Курс обязательный
Когда читается:
3-й курс, 1 модуль

Course Syllabus

Abstract

The theoretical grounds of game theoretical models will be discussed, such as the idea of rational agents and the idea of the connection between micro- and macro-behavior. Also, the strategic behavior will be studied, as well as evolutionary models and their applications in biology, economy, and social sciences.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • discuss both advantages of the market system and its defects
  • familiarize with the theoretical apparatus and practical methods of application of game theory in economics and social sciences
  • speak about various types of market failures.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Know main forms of stabilization policies (fiscal and monetary), and be able to describe their effects graphically
  • Know the main forms of market failures and government failures
  • Understand causes of exchange rate fluctuations
  • Understand causes of inflation and effects of anti-inflationary policy
  • Understand main features of the capitalism and other economic systems
  • Understand the building blocks of the aggregate demand and aggregate supply model
  • Understand the reason for short-run stabilization policy being welfare-improving
  • Know main properties of the labor market functioning and causes of unemployment
  • Understand building blocks of the demand and supply model
  • be able to apply simple game-theoretical models in economics and social sciences
  • be able to to solve game-theoretical problems and decision theory problems
  • know conceptual apparatus of game theory and decision theory
  • know different classes of games (in normal and extensive form, multistage games, games with imperfect information)
  • know how to find Nash equilibrium in static games and games in extensive form
  • Understand the main driving forces of the economy in the long run
Course Contents

Course Contents

  • Economic Systems: Markets, Directives, etc.
  • Introduction in Decision Theory and Game Theory
  • Static Games and Nash Equilibrium
  • The Fundamentals of Demand and Supply Analysis
  • Market Failures and Government Failures
  • Dynamic Games
  • The Foundations of Macro Analysis: Determination of GDP
  • Overview of Evolutionary Game Theory and Behavioural Economics
  • Short-Run Macro Dynamics: Business Cycles, Unemployment and Inflation
  • Long-Run Macro Dynamics: Economic Growth and Technical Progress
  • Introduction to International Macroeconomics
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Exam
    Экзамен проводится в письменной форме (решение задач и развёрнутые ответы на вопросы). Экзамен проводится на платформе Google Forms (https://docs.google.com/forms/). В начале экзамена студентам будут отправлены на групповые почты варианты экзамена и ссылка на Google Forms. У студентов будет время до конца экзамена для его решения и отправки своего решения через Google Forms. Решения студентов могут быть оформлены либо в текстовом редакторе, либо на бумаге. Решения, оформленные в текстовом редакторе, должны быть отправлены через Google Forms одним файлом. Решения, оформленные на бумаге, должны быть сфотографированы или отсканированы и отправлены через Google Forms одним или несколькими файлами. Компьютер студента должен удовлетворять следующим требованиям: предоставлять доступ к групповой почте и Google Forms. Для участия в экзамене студент обязан: зайти в аккаунт групповой почты в начале экзамена для получения заданий, отправить своё решение через Google Forms до конца экзамена. Во время экзамена студентам запрещено: общаться, списывать, пользоваться всеми материалами курса. Во время экзамена студентам разрешено использовать самостоятельно составленный лист А4 с основными формулами курса и непрограммируемый калькулятор. Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение 10 минут после завершения экзамена. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение более 10 минут после завершения экзамена. При долговременном нарушении связи студент не может продолжить участие в экзамене. Процедура пересдачи подразумевает использование усложненных заданий.
  • non-blocking Online course grade
  • non-blocking Test
  • non-blocking Class participation
  • non-blocking Test
  • non-blocking Oral exam
  • non-blocking Exam
    Экзамен проводится в письменной форме (решение задач и развёрнутые ответы на вопросы). Экзамен проводится на платформе Google Forms (https://docs.google.com/forms/). В начале экзамена студентам будут отправлены на групповые почты варианты экзамена и ссылка на Google Forms. У студентов будет время до конца экзамена для его решения и отправки своего решения через Google Forms. Решения студентов могут быть оформлены либо в текстовом редакторе, либо на бумаге. Решения, оформленные в текстовом редакторе, должны быть отправлены через Google Forms одним файлом. Решения, оформленные на бумаге, должны быть сфотографированы или отсканированы и отправлены через Google Forms одним или несколькими файлами. Компьютер студента должен удовлетворять следующим требованиям: предоставлять доступ к групповой почте и Google Forms. Для участия в экзамене студент обязан: зайти в аккаунт групповой почты в начале экзамена для получения заданий, отправить своё решение через Google Forms до конца экзамена. Во время экзамена студентам запрещено: общаться, списывать, пользоваться всеми материалами курса. Во время экзамена студентам разрешено использовать самостоятельно составленный лист А4 с основными формулами курса и непрограммируемый калькулятор. Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение 10 минут после завершения экзамена. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение более 10 минут после завершения экзамена. При долговременном нарушении связи студент не может продолжить участие в экзамене. Процедура пересдачи подразумевает использование усложненных заданий.
  • non-blocking Online course grade
  • non-blocking Test
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2020/2021 4th module
    0.4 * Exam + 0.3 * Online course grade + 0.3 * Test
  • 2021/2022 1st module
    0.2 * Class participation + 0.4 * Oral exam + 0.4 * Test
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Mazalov, V. V. (2014). Mathematical Game Theory and Applications. Chichester, West Sussex: Wiley. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=817776
  • Richardson, G. B. (2013). Economic Theory. Hoboken: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=661518
  • Webster, T. J. (2014). Analyzing Strategic Behavior in Business and Economics : A Game Theory Primer. Lanham, MD: Lexington Books. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=748851

Recommended Additional Bibliography

  • Gintis, H. (2014). The Bounds of Reason : Game Theory and the Unification of the Behavioral Sciences - Revised Edition (Vol. Revised edition). Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=714212
  • Mino, K. (2017). Growth and Business Cycles with Equilibrium Indeterminacy. Tokyo, Japan: Springer. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1550336
  • Schecter, S., & Gintis, H. (2016). Game Theory in Action : An Introduction to Classical and Evolutionary Models. Princeton: Princeton University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1090910
  • Vega-Redondo, F. (2003). Economics and the Theory of Games. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=125043