• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

History and theory of art

2025/2026
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
Статус:
Курс обязательный
Когда читается:
1-й курс, 1, 2 модуль

Преподаватель

Course Syllabus

Abstract

The course prepares the future master degree holders to solve professional problems in design, improve their skills in the field of design research and design strategy formation, which involves: -getting to know the full range of problems and tasks of contemporary design, -awareness of current patterns and trends in art and design development, -understanding contemporary design as a combination of engineering, social, artistic and aesthetic principles of professional activity, -awareness its social essence.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Продемонстрировать роль медиа в формировании национальных государств, капиталистической̆ экономики, участия населения в политике и показать историю развития графического и промышленного дизайна, их взаимное влияние, а также связь с более широким культурным контекстом 20-го и 21-го вв.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Being aware of the nuances of the texts covering curatorial projects and cultural /educational events (concept text, curatorial text, text for media, text for a catalog, brochure, social networks, archival information). Understanding their visualisation nuances within the framework of a project
  • Understanding design strategy implementation management for a brand or cultural institution.
Course Contents

Course Contents

  • History and current state of cultural institutions
  • Current trends and practices of St. Petersburg cultural institutions
  • Typography. Tools for multi-page publications layout
  • Title type in FontLab
  • 3D design
  • Video clip. Video and sound editing tools
  • Website for a cultural institution. Web publishing in ReadyMag
  • Mobile app for a cultural institution. Mobile app design in Figma
Assessment Elements

Assessment Elements

  • blocking Тест по Истории дизайна
  • blocking Тест по Истории и теории медиа
  • non-blocking Активность студентов на платформах цифровой экосистемы Школы дизайна
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2025/2026 2nd module
    Оценка по дисциплине История и теория искусства рассчитывается исходя из: - итоговой оценки, полученной за просмотр (0,25*посещаемость*(0,2*промежуточная оценка+0,8*оценка комиссии на просмотре) +0,75*(0,2*промежуточная оценка+0,8*оценка комиссии на просмотре); - дополнительных баллов, начисляемых за активность студентов на платформах цифровой экосистемы Школы дизайна. В соответствии с пунктом 14 Положения об организации промежуточной аттестации и текущего контроля успеваемости студентов Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» (ПОПАТКУС), оценки «9» и «10» могут использоваться преподавателем в рамках текущего контроля или промежуточной аттестации, если обучающийся выполняет задания повышенной трудности и/или демонстрирует результаты обучения, превосходящие предусмотренные ПУД или программой практики. Могут быть предусмотрены дополнительные задания, без которых невозможно получить «9» и «10». Промежуточная оценка и оценка, которую студент может получить на просмотре, не может превышать 8 баллов. Дополнительно к просмотру студент может получить 1-3 балла за активность на платформах цифровой экосистемы Школы дизайна. Максимальная оценка по промежуточной аттестации в сессию по проектной дисциплине в зачетку, которую студент может получить с учетом дополнительных баллов, составляет 10 баллов.
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • A2 media studies : the essential introduction, Bennet, P., 2006
  • Atton, C. (2002). Alternative Media. London: SAGE Publications Ltd. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=268597
  • Cross-media advertising: brand promotion in an age of media convergence. (2013). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-36163-0_9
  • Cultural studies - the basics, Lewis, J., 2003
  • Cultural studies, Rojek, C., 2007
  • Gaertner, W. (2009). A Primer in Social Choice Theory: Revised Edition. Oxford University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsrep&AN=edsrep.b.oxp.obooks.9780199565306
  • Michael Ryan. (2010). Cultural Studies : A Practical Introduction. Wiley-Blackwell.
  • Who gets what―and why: the new economics of matchmaking and market design, Roth, A.E., 2016
  • Zavialov, A. V. Cultural Studies : учебное пособие / A. V. Zavialov, O. V. Antipina. — Иркутск : ИГМУ, 2021. — 158 с. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/343367 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • Zavialov, A. V. Cultural Studies : учебное пособие / A. V. Zavialov, О. V. Antipina. — Иркутск : ИГМУ, 2020. — 141 с. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/213287 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • История дизайна. Т. 1: Становление дизайна как самостоятельного вида проектно - художественной деятельности, Михайлов, С. М., 2004

Recommended Additional Bibliography

  • Angular и TypeScript. Сайтостроение для профессионалов, Файн Я., Моисеев А., 2018
  • Guldmann, E., Bocken, N. M. P., & Brezet, H. (2019). A Design Thinking Framework for Circular Business Model Innovation. Journal of Business Models, 7(1), 39–70. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=bsu&AN=139360606

Authors

  • Хрипта Виктория Михайловна