• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Mentor's Seminar "Art Direction of Cultural Institutions"

2025/2026
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
Статус:
Курс обязательный
Когда читается:
1-й курс, 1-4 модуль

Course Syllabus

Abstract

The curator's seminar is aimed at first- and second-year master's students of Design 54.04.01 striving to master the skills of running contemporary design projects in cooperation with cultural institutions. Classes imply mixed format and are conducted both in the form of lectures and seminars, discussions, visits to exhibitions, seeing curators and artists.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Giving the students basic knowledge in the field of curatorship, museum work, educational projects.
  • Introducing the students to the nuances of conducting cultural projects in the modern world.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Understanding possible contexts (aesthetic, socio-cultural, ideological etc.) for interpreting events related to culture and art. Recognising aesthetic, socio-cultural and other factors involved in the formation of the theoretical basis for current cultural processes
  • Being well aware of the main trends and tendencies in the art of XX-XXI century, understanding the nuances of museum and gallery work. Being familiar with the main curators of the second half of XX – XXI centuries, main leaders of modern domestic and Western cultural institutions
  • Being capable and ready to implement culture and art projects – exhibitions, festivals, seminars, culture spaces, publishing projects etc. Mastering information structuring skills, group work skills (curatorial groups).
  • Being able to use up-to-date presentation techniques, awareness of modern design solutions and organisational opportunities
  • Understanding the potential of humanitarian projects in the field of studying, preserving and popularising Russian culture
  • Being aware of the nuances of the texts covering curatorial projects and cultural /educational events (concept text, curatorial text, text for media, text for a catalog, brochure, social networks, archival information). Understanding their visualisation nuances within the framework of a project
  • Understanding design strategy implementation management for a brand or cultural institution.
  • Understanding all the stages of project organization in the field of culture (mastering the skills of drawing up an exhibition plan, developing a project design, promotion strategy, preparing a poster and accompanying printing material). Being able to set up the list of key issues and problems to be solved when doing projects in the field of traditional and modern art, culture and education.
  • Developing event implementation concepts and plans in the field of culture and art. Understanding the necessary format, scope and structure of concepts in the field of exhibitions, vernissages and other projects. Putting theoretical concepts to practice in order to design humanitarian project events
  • Being well acquainted with a number of formats of cultural projects implemented over the past 10 years and currently. Having a skill of talking and discussing a project with curators, gallery owners, designers, and heads of cultural institutions
Course Contents

Course Contents

  • History and current state of cultural institutions
  • Current trends and practices of St. Petersburg cultural institutions
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Экзамен
  • non-blocking Экзамен
  • non-blocking Проверочное задание
  • non-blocking Активность на платформах цифровой экосистемы Школы дизайна
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2025/2026 4th module
    Оценка по дисциплине Семинар наставника "Арт-дирекшн культурных институций" рассчитывается исходя из: - итоговой оценки, полученной за просмотр (0,25*посещаемость*(0,2*промежуточная оценка+0,8*оценка комиссии на просмотре) +0,75*(0,2*промежуточная оценка+0,8*оценка комиссии на просмотре); - дополнительных баллов, начисляемых за активность студентов на платформах цифровой экосистемы Школы дизайна. В соответствии с пунктом 14 Положения об организации промежуточной аттестации и текущего контроля успеваемости студентов Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» (ПОПАТКУС), оценки «9» и «10» могут использоваться преподавателем в рамках текущего контроля или промежуточной аттестации, если обучающийся выполняет задания повышенной трудности и/или демонстрирует результаты обучения, превосходящие предусмотренные ПУД или программой практики. Могут быть предусмотрены дополнительные задания, без которых невозможно получить «9» и «10». Промежуточная оценка и оценка, которую студент может получить на просмотре, не может превышать 8 баллов. Дополнительно к просмотру студент может получить 1-3 балла за активность на платформах цифровой экосистемы Школы дизайна. Максимальная оценка по промежуточной аттестации в сессию по проектной дисциплине в зачетку, которую студент может получить с учетом дополнительных баллов, составляет 10 баллов.
  • 2026/2027 3rd module
    Оценка по дисциплине Семинар наставника "Арт-дирекшн культурных институций" рассчитывается исходя из: - итоговой оценки, полученной за просмотр (0,25*посещаемость*(0,2*промежуточная оценка+0,8*оценка комиссии на просмотре) +0,75*(0,2*промежуточная оценка+0,8*оценка комиссии на просмотре); - дополнительных баллов, начисляемых за активность студентов на платформах цифровой экосистемы Школы дизайна. В соответствии с пунктом 14 Положения об организации промежуточной аттестации и текущего контроля успеваемости студентов Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» (ПОПАТКУС), оценки «9» и «10» могут использоваться преподавателем в рамках текущего контроля или промежуточной аттестации, если обучающийся выполняет задания повышенной трудности и/или демонстрирует результаты обучения, превосходящие предусмотренные ПУД или программой практики. Могут быть предусмотрены дополнительные задания, без которых невозможно получить «9» и «10». Промежуточная оценка и оценка, которую студент может получить на просмотре, не может превышать 8 баллов. Дополнительно к просмотру студент может получить 1-3 балла за активность на платформах цифровой экосистемы Школы дизайна. Максимальная оценка по промежуточной аттестации в сессию по проектной дисциплине в зачетку, которую студент может получить с учетом дополнительных баллов, составляет 10 баллов.
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Арт-рынок в XXI веке: пространство художественного эксперимента, Арутюнова, А., 2017
  • Менеджмент и культура, Байрнс, У. Дж., 2020
  • Менеджмент специальных событий в сфере культуры : Учебное пособие / Г. Л. Тульчинский, С. В. Герасимов, Т. Е. Лохина, .. — 2-е изд., стер. — Санкт-Петербург : Планета музыки, 2023. — 384 с. — ISBN 978-5-507-46933-8. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/326099 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • Тросби, Д. Экономика и культура [Электронный ресурс] / Д. Тросби, И. Кушнарева. - М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2018. - 257 с. - ISBN 978-5-7598-1684-3. - Текст : электронный. - URL: https://znanium.ru/catalog/product/1018725

Recommended Additional Bibliography

  • Как всегда - об авангарде : антология французского театрального авангарда, , 1992
  • Москва. Утраты : уничтоженная архитектура столицы, Романюк, С. К., 2024
  • Экономика и культура [Электронный ресурс] / пер. с англ. И. Кушнаревой ; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». — 2-е изд. (эл.). — (Исследования культуры) - 978-5-7598-1684-3 - Тросби Д. - 2018 - Москва: ВШЭ - https://ibooks.ru/bookshelf/382736 - 382736 - iBOOKS

Authors

  • Хрипта Виктория Михайловна