• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Бакалаврская программа «Социология и социальная информатика»

Methodology and Methods for Sociological Research

2019/2020
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
2
Кредиты
Статус:
Курс по выбору
Когда читается:
3-й курс, 4 модуль

Преподаватели


Мацкевич Мария Георгиевна

Course Syllabus

Abstract

The course covers the following general topics: - Observation - Interviewing in qualitative research - Focus groups - Secondary data analysis. Reading and discussion of some widely known studies is combined with practical exercises on development of research design and specific tools.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • introduce students to the basics of research methodology in social sciences, and give a brief overview of the most relevant research methods.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • know the main stages of a research
  • be able to formulate research question and choose appropriate methodology
  • understand the basic idea and the differences between main research methods: survey, anthropological/ biographical study, online research etc.
  • know the ethical requirements and limitations for different research methods
Course Contents

Course Contents

  • Observation
    The topic discusses the objectives and features of the method, the general implementation procedure, advantages and disadvantages. Typology of observations. Included and not included observation.
  • Interviewing in qualitative research
    The topic discusses the objectives and features of the method, the general implementation procedure, advantages and disadvantages.
  • Focus groups
    The topic discusses the objectives and features of the method, the general implementation procedure, advantages and disadvantages.
  • Secondary data analysis
    The topic considers data sources for secondary analysis, advantages and disadvantages of secondary data analysis.
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Final exam
    Экзамен проводится 16 июня 2020 г. в 10-30 (резервный день – 29 июня, 10-30) в письменной форме (тест) с использованием внешнего синхронного прокторинга. Экзамен проводится на платформе Moodle, прокторинг на платформе Экзамус (https://hse.student.examus.net). Необходимо заранее пройти проверку своего компьютера по ссылке<https://lms.demo.examus.net/syscheck_st> (работает только в Google Chrome). Если студент не имеет веб-камеры/микрофона или вообще не имеет ПК, он должен немедленно сообщить в учебный офис об этом для решения вопроса о сдаче экзамена. К экзамену необходимо подключиться за 15 минут. На платформе Экзамус доступно тестирование системы. Компьютер студента должен удовлетворять следующим требованиям: https://elearning.hse.ru/data/2020/05/07/1544135594/Технические%20требования%20к%20ПК%20студента.pdf) Для участия в экзамене студент обязан: заранее зайти на платформу прокторинга, провести тест системы, включить камеру и микрофон, подтвердить личность (авторизоваться в Экзамус<https://mail2.hse.ru/owa/se.student.examus.net/>). Правила прохождения экзаменов с прокторингом в Экзамусе по ссылке<https://elearning.hse.ru/proctoring_instrution>. Во время экзамена студентам запрещено: общаться (в социальных сетях, с людьми в комнате), пользоваться поисковыми системами интернета, учебниками, конспектами, списывать. Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается прерывание связи до 10 минут. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается прерывание связи 10 минут и более. При долговременном нарушении связи студент не может продолжить участие в экзамене. Процедура пересдачи аналогична процедуре сдачи.
  • non-blocking Activities in class
  • non-blocking Home tasks
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (4 module)
    0.2 * Activities in class + 0.4 * Final exam + 0.4 * Home tasks
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Hegde, D. S. (2015). Essays on Research Methodology. New Delhi: Springer. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=nlebk&AN=1001250
  • Maruyama, G., & Ryan, C. S. (2014). Research Methods in Social Relations (Vol. 8th ed). Malden, Mass: Wiley-Blackwell. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=798826

Recommended Additional Bibliography

  • Kothari, C. R. (2004). Research Methodology : Methods & Techniques (Vol. 2nd rev. ed). New Delhi: New Age International. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=277465
  • Rugg, G., & Petre, M. (2007). A Gentle Guide to Research Methods. Maidenhead: McGraw-Hill Education. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=234246