• A
  • A
  • A
  • ABC
  • ABC
  • ABC
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Regular version of the site

Sociology of Childhood and Adolescence

2020/2021
Academic Year
RUS
Instruction in Russian
4
ECTS credits
Course type:
Elective course
When:
2 year, 2 module

Instructor

Программа дисциплины

Аннотация

Настоящая дисциплина относится к дисциплинам по выбору Вариативной части. Для освоения дисциплины необходимы компетенции, полученные в ходе изучения дисциплин: "Современная социологическая теория"; "Методология и методы исследований в социологии". Целями освоения дисциплины «Социология детства и подростковости» являются формирование представлений о феноменах детства и подростковости, а также освоение современных социологических подходов к их изучению.
Цель освоения дисциплины

Цель освоения дисциплины

  • Формирование представлений о феноменах детства и подростковости
  • Освоение современных социологических подходов к их изучению
Планируемые результаты обучения

Планируемые результаты обучения

  • The student is able to summarise and reproduce the lesson material, evaluate it, express/write his/her own point of view, offer his/her own interpretation
  • The student is able to independently search for relevant scientific sources and conduct an independent analysis of them.
  • The student has skills in working with scholarly sources in English and knows the main trends in contemporary international sociology of childhood and adolescence.
  • The student applies knowledge of theoretical approaches to planning a sociological study on childhood and adolescence
  • Is able to identify socially relevant problems of childhood and adolescence on the basis of material analysis and suggest measures to solve them on the basis of the knowledge acquired in the course.
  • The student demonstrates the ability to choose a methodological framework and develop a programme and tools for sociological research.
  • The student demonstrates proficiency in sociological research methods while analysing the phenomena of childhood and adolescence
Содержание учебной дисциплины

Содержание учебной дисциплины

  • Theme 1: " Child " and " adolescent ": A history of phenomena and concepts
    The age and approaches to its analysis. A sociological and cultural approach to the analysis of age groups. Social construction and development of perceptions of childhood and adolescence. Philippe Ariès on the history of childhood. Neil Postman on the disappearance of childhood. Historical evolution of images of childhood in society. Adolescence as a twentieth-century phenomenon. Kidult as a social phenomenon
  • Theme 2: Sociology of childhood and adolescence: history of development, main theoretical approaches
    Research on childhood and adolescence: history and main disciplinary approaches. Psychological and sociological approaches to understanding childhood. Socialisation theory. The "new" sociology of childhood
  • Theme 3: Childhood and adolescence in the context of structural conditions
    The institutionalisation of the world of childhood and adolescence. The child and adolescent in the context of family, education, political and economic institutions.
  • Theme 4: Everyday life and cultural practices of childhood and adolescence
    The everyday world of childhood and adolescence, structure and function. The agency of the child in the context of work, family, education.
Элементы контроля

Элементы контроля

  • неблокирующий Домашнее задание
  • неблокирующий Аудиторная работа
  • неблокирующий Экзамен
    Устный экзамен
Промежуточная аттестация

Промежуточная аттестация

  • Промежуточная аттестация (2 модуль)
    0.3 * Аудиторная работа + 0.3 * Домашнее задание + 0.4 * Экзамен
Список литературы

Список литературы

Рекомендуемая основная литература

  • Под ред. Ленькова Р.В. - СОЦИОЛОГИЯ МОЛОДЕЖИ 2-е изд., пер. и доп. Учебник для вузов - М.:Издательство Юрайт - 2020 - 357с. - ISBN: 978-5-534-12768-3 - Текст электронный // ЭБС ЮРАЙТ - URL: https://urait.ru/book/sociologiya-molodezhi-448294
  • Социология молодежи : учебник / К.В. Воденко, С.С. Черных, С.И. Самыгин, П.С. Самыгин; под ред. К.В. Воденко. — М. : РИОР : ИНФРА-М, 2017. — 189 с. — (Высшее образование: Бакалавриат). — https://doi.org/10.12737/textbook_58dbc61de35ac - Режим доступа: http://znanium.com/catalog/product/884165

Рекомендуемая дополнительная литература

  • Font Palomar, M. (2018). A history of childhood. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.C8F50FB0
  • Honig, M.-S., Corsaro, W. A., & Qvortrup, J. (2009). The Palgrave Handbook of Childhood Studies. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=310580
  • МАЙОРОВА-ЩЕГЛОВА СВЕТЛАНА НИКОЛАЕВНА. (2014). Трансформации Детства В Начале Xxi В.: К Уточнению Концепции Социального Конструирования Детства. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.CD064A98