• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Книга
Инжиниринг и отраслевая наука: повестка дня
В печати

Годунова Е. А., Княгинин В. Н., Харитонов М. А. и др.

2023.

Статья
Комбинированное поведение в отношении здоровья среди взрослого населения России

Родионова Т. И., Александрова Е. А., Давитадзе А. П. и др.

Здравоохранение Российской Федерации. 2025. Т. 69. № 3. С. 262-269.

Глава в книге
Global cognitive graph properties dynamics of hippocampal formation

Sorokin K., Andrey Z., Levin A. et al.

In bk.: Data Analytics and Management in Data Intensive Domains: 25th International Conference, DAMDID/RCDL 2023, Moscow, Russia, October 24–27, 2023, Revised Selected Papers. Vol. 2086: Communications in Computer and Information Science. Springer, 2024. P. 77-87.

Препринт
An Axiomatic Characterization of Weighted Congestion Games

Gusev V.

ECONOMICS. WP HSE 1/EC/2025. НИУ ВШЭ, 2025

XXXI заседание регулярного научного семинара департамента экономики

На XXXI заседании научного семинара департамента экономики Санкт-Петербургской школы экономики и менеджмента НИУ ВШЭ с докладом «Heterogeneous Consumers Matching Heterogeneous Firms in Monopolistic Competition» (совместно с Сергеем Коковиным и Александром Тарасовым) выступит Шамиль Шарапудинов  (студент магистерской ОП Прикладная экономика и математические методы). Семинар состоится 27 марта в 16:50 по адресу: Кантемировская улица, д.3, корп. 1, лит. А, ауд. 345. Ждем всех заинтересовавшихся преподавателей, исследователей, студентов.
Abstract:  

Our novel approach to modeling monopolistic competition with heterogeneous consumers involves a space of characteristics of differentiated good (consumers' ideal points), alike Hotelling (1929). Firms have heterogeneous costs à la Melitz (2003), but choosing its price, every firm chooses also its optimal location, i.e., “niche”. We prove “perfect sorting”: the most efficient firms choose locations, where the consumer’s density is maximal, while the weaker is a firm – the farther it locates from attractive well-populated areas, to escape competition from the strong firms. Other market effects include non-monotone markups, high in the most and least populated zones; and monotone welfare, increasing in population density.