Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
194100 Санкт-Петербург,
ул. Кантемировская, д. 3, корп. 1, лит. А, каб. 317, телефон: (812)644-59-11, доб. 61523
Годунова Е. А., Княгинин В. Н., Харитонов М. А. и др.
2023.
Прикладная эконометрика. 2024. Т. 76. № 4. С. 70-95.
Sorokin K., Andrey Z., Levin A. et al.
In bk.: Data Analytics and Management in Data Intensive Domains: 25th International Conference, DAMDID/RCDL 2023, Moscow, Russia, October 24–27, 2023, Revised Selected Papers. Vol. 2086: Communications in Computer and Information Science. Springer, 2024. P. 77-87.
Andreyanov P., Krasikov I., Suzdaltsev A.
arxiv.org. Theoretical Economics. Cornell University, 2024
Our novel approach to modeling monopolistic competition with heterogeneous consumers involves a space of characteristics of differentiated good (consumers' ideal points), alike Hotelling (1929). Firms have heterogeneous costs à la Melitz (2003), but choosing its price, every firm chooses also its optimal location, i.e., “niche”. We prove “perfect sorting”: the most efficient firms choose locations, where the consumer’s density is maximal, while the weaker is a firm – the farther it locates from attractive well-populated areas, to escape competition from the strong firms. Other market effects include non-monotone markups, high in the most and least populated zones; and monotone welfare, increasing in population density.