В старых версиях браузеров сайт может отображаться некорректно. Для оптимальной работы с сайтом рекомендуем воспользоваться современным браузером.
Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
Нашли опечатку?
Выделите её, нажмите Ctrl+Enter и отправьте нам уведомление. Спасибо за участие!
Сервис предназначен только для отправки сообщений об орфографических и пунктуационных ошибках.
Курсы по выбору
Аннотации курсов по выбору 2020/2021 гг.:
Кураторство (читается на русском языке)
Преподаватель: Анна Ялова, заместитель директора по развитию ЦВЗ «Манеж»
Курс «Кураторство» посвящен знакомству с историей возникновения мультидциплинарной профессиональной позиции «куратор». В курсе подробно рассматриваются особенностям работы куратора в рамках музейной институции и за его пределами, в целом в сфере культурного наследия. Отдельное внимание уделяется типам позиции «куратор»: от художника, ученого, администратора до политика. Подробно анализируются навыки и компетенции, которые нужны куратору в современном мире.
По итогам изучения курса студенты будут:
знать теоретические основания, обеспечивающие эффективность кураторской деятельности в музее и в сфере культурного наследия;
уметь анализировать культурные объекты и музейные практики с целью перспектив создания кураторского проекта;
владеть навыками научного поиска, анализа, изучения и презентации результатов своих исследовании.
Entrepreneurship in the lux segment (in English)
Lecturer: Natalia Belyakova, Marketing Director of the Italian development holding Domina in Russia
The purpose of the course is to give a systematic view of the luxury market: its functioning, existing marketing models of positioning and promotion. Given the focus of the master’s studies, the focus is on niches related to private collecting, endowment funds, partnership integration programs, art & fashion and luxury collaborations in creative businesses, including tourism. Despite focusing primarily on the luxury industry, attention is also paid to the market for unique manual labor and the creation of masterpieces (“one of a kind”).
Career Workshops. Self-Marketing and Personal Branding (in English)
Lecturer: Albina Motor, Founder and Director of the Street Art Research Institute
An especially important task for specialists in art management and culture is to create a bright, memorable image, personal brand. A bright personal brand will contribute to a successful integration into the professional society, a promising career track, increase opportunity to enter bright projects. The main focus is on the study self-presentation and social media marketing techniques, and other tools of forming and managing impressions, making up an “I” brand to promote person as an expert in the field of cultural and creative industries. In the framework of practical training, special attention is paid to the persona brand development plan, studying and testing tools for promoting personal projects and expert services. The result of the course will be the students’ development of a plan for an integration as a member of a scientific or practical society (both, offline and online), working groups, network communities in the field of tourism, cultural and creative industries and related areas. This course will allow students to acquire the following skills: develop a context and structure a CV for various contexts;have interviews, hold professional meetings; know own abilities and professional competencies; make self-presentation as an expert in any professional field and as a individuality; have the skills to work with social networks as a platform for visibility; apply the students' knowledge for successful work as a team so individually; analyze features of people and build effective communication.