• A
  • A
  • A
  • АБВ
  • АБВ
  • АБВ
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта

Бакалаврская программа «Социология и социальная информатика»

Economic Theory

2018/2019
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
3
Кредиты
Статус:
Курс обязательный
Когда читается:
2-й курс, 4 модуль

Преподаватель

Course Syllabus

Abstract

Economics is the study of human choice in the conditions of the deep interdependency of people. The most part of economics is about interactions of people under the regime of market capitalism. We will spend time for analyzing this one and some other economic systems, and consider demand and supply analysis. The government can play the important role by dealing with market failures but its activities can generate different kinds of government failure. After discussing micro level problems we will turn to macroeconomic dimension of economics. This dimension is about economic variables like GDP, consumption, investment, inflation, and the rate of unemployment. Another major objective of macroeconomics is to explain the determinants of economic growth and development in the long run. In the short run economy experiences nominal rigidities (sticky prices and wages) and expectational errors (differences between actual and expected prices). Rigidities and expectations make nominal aggregate demand, which could fluctuate because of some shock, affect real economic activity such as output and unemployment. Therefore, it is necessary to engage in aggregate demand management in order to stabilize the economy. We will study such stabilization policies (fiscal and monetary) and the most efficient ways of performing them. In the long run, economy’s output is a function of productive capacity (capital and labor inputs) as well as technologies (methods of transforming these resources into output) and institutions (laws and informal rules). We will discuss opportunities and limitations of economic growth.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • discuss both advantages of the market system and its defects
  • speak about various types of market failures.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Understand main features of the capitalism and other economic systems
  • Understand building blocks of the demand and supply model
  • Know the main forms of market failures and government failures
  • Understand the building blocks of the aggregate demand and aggregate supply model
  • Understand causes of inflation and effects of anti-inflationary policy
  • Understand the reason for short-run stabilization policy being welfare-improving
  • Know main forms of stabilization policies (fiscal and monetary), and be able to describe their effects graphically
  • Understand the main driving forces of the economy in the long run
  • Know main properties of the labor market functioning and causes of unemployment
  • Understand causes of exchange rate fluctuations
Course Contents

Course Contents

  • Economic Systems: Markets, Directives, etc.
  • The Fundamentals of Demand and Supply Analysis
  • Market Failures and Government Failures
  • The Foundations of Macro Analysis: Determination of GDP
  • Short-Run Macro Dynamics: Business Cycles, Unemployment and Inflation
  • Long-Run Macro Dynamics: Economic Growth and Technical Progress
  • Introduction to International Macroeconomics
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Exam
    Экзамен проводится в письменной форме (решение задач и развёрнутые ответы на вопросы). Экзамен проводится на платформе Google Forms (https://docs.google.com/forms/). В начале экзамена студентам будут отправлены на групповые почты варианты экзамена и ссылка на Google Forms. У студентов будет время до конца экзамена для его решения и отправки своего решения через Google Forms. Решения студентов могут быть оформлены либо в текстовом редакторе, либо на бумаге. Решения, оформленные в текстовом редакторе, должны быть отправлены через Google Forms одним файлом. Решения, оформленные на бумаге, должны быть сфотографированы или отсканированы и отправлены через Google Forms одним или несколькими файлами. Компьютер студента должен удовлетворять следующим требованиям: предоставлять доступ к групповой почте и Google Forms. Для участия в экзамене студент обязан: зайти в аккаунт групповой почты в начале экзамена для получения заданий, отправить своё решение через Google Forms до конца экзамена. Во время экзамена студентам запрещено: общаться, списывать, пользоваться всеми материалами курса. Во время экзамена студентам разрешено использовать самостоятельно составленный лист А4 с основными формулами курса и непрограммируемый калькулятор. Кратковременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение 10 минут после завершения экзамена. Долговременным нарушением связи во время экзамена считается задержка отправки решения экзамена в течение более 10 минут после завершения экзамена. При долговременном нарушении связи студент не может продолжить участие в экзамене. Процедура пересдачи подразумевает использование усложненных заданий.
  • non-blocking Online course grade
  • non-blocking Test
Interim Assessment

Interim Assessment

  • Interim assessment (4 module)
    0.4 * Exam + 0.3 * Online course grade + 0.3 * Test
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Richardson, G. B. (2013). Economic Theory. Hoboken: Routledge. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=661518

Recommended Additional Bibliography

  • Mino, K. (2017). Growth and Business Cycles with Equilibrium Indeterminacy. Tokyo, Japan: Springer. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=1550336